Berachos 13b Sugya d'Prakdan Lo Yikra Kriyas Shema - Part III
Continued from previous post...
The Rambam, in Hilchos Isurei Biah 21:19 writes: וכן אסור לאדם שיקשה עצמו לדעת, או יביא עצמו לידי הרהור; אלא אם יבוא לו הרהור--יסיע ליבו מדברי הבאי והשחתה, ויפנה לדברי תורה שהיא "איילת אהבים, ויעלת חן". לפיכך אסור לאדם לישן על עורפו ופניו למעלה, עד שיטה מעט כדי שלא יבוא לידי קישוי. Here, he forbids one from sleeping on his back - like Rashi and Tosafos, and it is clearly because of a chashash keri. Note that he doesn't say anything about sleeping on one's face.
However, the Rambam in Hilchos Kriyas Shema 2:2 writes: כל אדם, קורין כדרכן--בין עומדין, בין מהלכין, בין שוכבין, בין רוכבין על גבי בהמה. ואסור לקרות קרית שמע, והוא מוטל ופניו טוחות בקרקע, או מושלך על גבו ופניו למעלה. אבל קורא הוא, והוא שוכב על צידו; ואם היה בעל בשר הרבה, ואינו יכול להתהפך על צידו, או שהיה חולה--נוטה מעט לצידו, וקורא. Here, when he talks about reciting the Shema he forbids one to do so both on one's back and on one's face. We already explained how the Halacha of sleeping in the prakdan position, and saying the Shema in the prakdan position are based on the same gemara. How can the Rambam write in Isurei Biah like the Tosafos, and in Hilchos Kriyas Shema write both like the Tosafos and the Aruch (who disagree with each other)?
Similarly in Hilchos Deios 4:5 the Rambam writes: לא יישן אדם לא על פניו, ולא על עורפו, אלא על צידו--בתחילת הלילה על צד שמאל, ובסוף הלילה על צד ימין. Here also he forbids sleeping both on the face, and on the back. The Pri Chadash and the Aleh L'Trufah reference our gemara in Berachos 13b. From this also, we see that the Rambam held that prakdan is referring both to lying on one's back and lying on one's face. This too, contradicts what the Rambam writes in Hilchos Isurei Biah, where he only forbids sleeping on one's back.
Next: The Tur...
To be continued...
The Rambam, in Hilchos Isurei Biah 21:19 writes: וכן אסור לאדם שיקשה עצמו לדעת, או יביא עצמו לידי הרהור; אלא אם יבוא לו הרהור--יסיע ליבו מדברי הבאי והשחתה, ויפנה לדברי תורה שהיא "איילת אהבים, ויעלת חן". לפיכך אסור לאדם לישן על עורפו ופניו למעלה, עד שיטה מעט כדי שלא יבוא לידי קישוי. Here, he forbids one from sleeping on his back - like Rashi and Tosafos, and it is clearly because of a chashash keri. Note that he doesn't say anything about sleeping on one's face.
However, the Rambam in Hilchos Kriyas Shema 2:2 writes: כל אדם, קורין כדרכן--בין עומדין, בין מהלכין, בין שוכבין, בין רוכבין על גבי בהמה. ואסור לקרות קרית שמע, והוא מוטל ופניו טוחות בקרקע, או מושלך על גבו ופניו למעלה. אבל קורא הוא, והוא שוכב על צידו; ואם היה בעל בשר הרבה, ואינו יכול להתהפך על צידו, או שהיה חולה--נוטה מעט לצידו, וקורא. Here, when he talks about reciting the Shema he forbids one to do so both on one's back and on one's face. We already explained how the Halacha of sleeping in the prakdan position, and saying the Shema in the prakdan position are based on the same gemara. How can the Rambam write in Isurei Biah like the Tosafos, and in Hilchos Kriyas Shema write both like the Tosafos and the Aruch (who disagree with each other)?
Similarly in Hilchos Deios 4:5 the Rambam writes: לא יישן אדם לא על פניו, ולא על עורפו, אלא על צידו--בתחילת הלילה על צד שמאל, ובסוף הלילה על צד ימין. Here also he forbids sleeping both on the face, and on the back. The Pri Chadash and the Aleh L'Trufah reference our gemara in Berachos 13b. From this also, we see that the Rambam held that prakdan is referring both to lying on one's back and lying on one's face. This too, contradicts what the Rambam writes in Hilchos Isurei Biah, where he only forbids sleeping on one's back.
Next: The Tur...
To be continued...
0 Comments:
Post a Comment
<< Home